dimarts, 30 d’octubre del 2018

ART DÉCO EN LA CASA DE L’AIORA

El passat dia 5 d’octubre vaig poder entrar a fer fotos a la Casa de l’Aiora, un poc abans de que començaren les obres de rehabilitació. Ho vaig fer acompanyat del meu amic Carlos Carla.

Foto del treball de Marc Folch en 2013

Fou la primera vegada que vaig poder gaudir plenament de la bellesa de tota la Casa, encara que el seu estat de conservació no sembla el millor que podrien tenir. Tot em cridava l’atenció encara que a la planta baixa menys. Però a l’arribar per l’escala a la primera planta tot el que s’apreciava era bonic, el paviment hidràulic del sòl de les habitacions –també el de la planta baixa–, els revestiments de les parets amb paper pintat, els “frescos” d’alguna paret i els sostres, les instal·lacions elèctriques de la casa a l’aire –com estaven en la meua infantesa–, els armaris situats a les diferents sales, el quart de bany, algunes portes corredores o encastrades en les parets, el menjador, el lavabo dins alguna sala, etc... i com no podia ser menys, el detalls dels timbres –per que la senyora avisara el personal del servei– en llocs estratègics de la casa.


En juny m’havia comprat un llibre d’Art Déco, sobre tot referit a decoració en paper i ja me l’havia fullejat, així que entrant en aquelles habitacions va ser la primera cosa de la qual em vaig adonar, m’ho va semblar, després – una vegada aconseguit l’accés al projecte de rehabilitació– em vaig trobar amb la confirmació del que pensava.


Libre adquirit fa uns mesos

Diu la Viquipèdia que “L'art déco va ser un moviment de disseny popular a partir del 1920 fins al 1939, la influència del qual s'estengué fins als anys 50 en alguns països, afectant les arts decoratives –com ara l'arquitectura, l’interiorisme i els dissenys gràfic i industrial– i també les arts visuals, com ara la indumentària, la pintura, el gravat,...” També, que “l'art déco era quasi purament decoratiu, per la qual cosa es considera un estil burgès”

Foto del treball de Marc Folch en 2013

A la pàgina 17 del Documento Nº 01: Memoria y anejos a la memoria, del Proyecto de rehabilitación, figura que “Del modernismo... junto con influencias artísticas diversas... resultó hacia 1920, el Art Déco... El papel pintado alcanzó su máximo esplendor durante estos años. Su uso como recurso decorativo de primer orden alcanzó niveles no conocidos anteriormente, por lo que se amplió el catálogo de dibujos y diseños exponencialmente. Los papeles pintados de las plantas superiores del edificio que nos ocupa, corresponden a este estilo, posiblemente construido/decorado en los años 30. Además del indudable valor patrimonial que tienen por sí mismo... son una muestra importantísima de la incorporación a las arquitecturas domésticas de las nuevas tendencias europeas en cuanto a recursos decorativos, lo que resulta muy novedoso en el estado actual del conocimiento de los espacios domésticos en medios rurales”.

05-10-2018, Arxiu del Cronista

Acompanye algunes fotos sobre el tema que dona títol a l’article. N’hi ha de dues procedències, la primera “Folch Moscardó, M. (2013). Pla director d’intervenció, La Casa Ayora” i les altres del meu Arxiu.

05-10-2018, Arxiu del Cronista

He segut sempre un escèptic davant la possibilitat de conservació de la Casa –o que esta acabara enderrocada– i així ho he manifestat, almenys en una ocasió. Però també vaig dir que em semblava molt bé que es preservara el valor històric de l’edifici, a més de què preferia enganyar-me jo i que el poble poguera gaudir d’ella algun dia.

05-10-2018, Arxiu del Cronista

Sé que la rehabilitació no va a ser fàcil, almenys en alguns dels seus elements, com el del paper pintat, que en alguna sala està prou deteriorat o simplement falta en algunes parts. Dins el poc que encara he pogut llegir del Projecte de rehabilitació he vist que volen conservar certs elements: paviments, papers pintats, frescos, etc. Duplicar els taulells hidràulics del sòl es pot fer... però crec que serà més difícil duplicar el paper pintat.

Foto del treball de Marc Folch en 2013,  per a mi la mostra d'Art Déco
més clara dels diferents papers pintats

I sobre el destí de l’edifici rehabilitat es parla al Projecte de “que se trata de rehabilitar el edificio para dotarlo de usos museo y social”. Particularment m’haguera encantat que reunira l’Arxiu Històric, calcule que ni usant tot l’edifici cabria al complet, però podria albergar la part més antiga. L’únic problema és que restaria possibilitats de contemplació d’un espai tant bonic per part de moltíssima gent que no acudeix als Arxius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada