divendres, 26 de febrer del 2016

23F DE 1981 EN L’ESCOLA

Un cúmul de problemes amb la Delegació Provincial del Ministeri d’Educació i la Inspecció educativa, a més de la imposició d’una direcció del centre, que no contava amb recolzament del claustre de professors de l’època venia provocant des de principi del més de febrer de 1981 conflictes que semblaven de difícil solució.


L’Organisme responsable de l’Educació –que en aquella època encara estava en mans del Ministeri d’Educació amb seu a Madrid, perquè no tenien competències com a Autonomia– se li va ocórrer a principi d’aquell mes suprimir tres dotacions de professorat quasi a meitat de curs, amb els problemes de reorganització dels grups que això provocava.

La senyora inspectora explicà davant el claustre de professors el dia 20 de febrer que “s’havien desbordat les substitucions de professors i no n’hi havia prou mestres per fer-les i que encara que n’hi havia mestres en atur, la prioritat eren els pressupostos destinats a l’E.G.B”.... així és que el nostre centre i uns pocs més havien de perdre un número de professors que els ajudara a resoldre el problema, creant al mateix temps un altre a l’escola, que va suposar refondre els tres grups de 7é curs i de 8é d’EGB en dos i una nova organització del centre respecte de les substitucions als companys malats, entre altres.

Ja en reunió de claustre del dia 17 en que estudiaren les possibles solucions al problema es parlà de l’assemblea informativa que s’hauria de celebrar el dia 23 de febrer i en la qual anaven a intervindre tots els sectors educatius, representats per la direcció del centre i alguns mestres, l’associació de pares i l’ajuntament. La primera cosa que es faria en dita reunió seria llegir la Resolució del Delegat on s’explicava la supressió dels tres mestres i s’explicava el Recurs d’alçada elaborat en la seua contra... informant a la premsa, etc.


Així que arribà el 23 de febrer de 1981 i el claustre de professors havia invitat a tots els pares i mares del centre a una assemblea general informativa –era la segona d’aquell curs, ja que el 16 de desembre anterior ja s’havia fer altra per parlar de la problemàtica de l’ensenyament a nivell estatal...–. L’esquema de funcionament era els següent, primerament es reunien els pares i mares amb el tutor en la seua aula i després es passava a una reunió conjunta...


L’escola estava plena de gent que omplia les aules i els corredors i aleshores arribà el bàndol de l’estat d’excepció que dictà Jaime Milans del Bosch, que estava omplint la ciutat de València de militars amb blindats i camions de l’exèrcit. Tot el món hagué d’abandonar el Centre educatiu i anar-se’n a sa casa. Jo també ho vaig fer, vivia a les casetes de mestres que estaven al cantó de carrers Llauradors i l’avinguda de Paral·lel, al mateix lloc on actualment es troben els contenidors soterrats del Parc de les Palmeres i encara vaig xerrar una estona amb el meu company de nivell José Mª Enguix –que l’any següent seria el director– i que ja es marxava cap a València.


La nit dels transistors jo també la vaig passar preocupat al llit, sols feia tres anys que havia acabat el servei militar, tenia un fill que encara no tenia l’any i no ocultaré que teníem por... i aquell matí següent anaren a escola com si fora un dia normal, però sense estar resolt encara el problema, cosa que passaria al cap d’unes quantes hores.

Quedaren tan marcats en nosaltres aquells moments viscuts que a les actes de les reunions del claustre següent, en els dies 26 i 27 de febrer, no diu res referent al colp d’estat que s’acabava de produir.

I ací, apunte una anècdota que em passà el dia 27-5-2006. Estava en casa d’una alumna que ensenyava el vestit de primera comunió i em vaig trobar amb un exalumne de 6é B d’aquell curs anomenat Antonio González, al ficar-nos a parlar em digué que tenia una imatge de mi, li vaig dir que me la passara, però em va aclarir que la imatge la tenia en la seua ment. Fou del dia següent al colp d’estat, jo anava carregat amb la ràdio i els vaig deixar fer el que volgueren durant tot el matí. Em tocà dir-li que ells eren xiquets i no podien entendre el tema però que jo l’havia passat molt malament.

Altres persones del poble podrien contar diferents versions del que passà en aquelles interminables i complicades 17 hores i mitja a cavall entre dos dies.

Lamente que els documents no semblen atractius però foren història de l’escola. La foto en color és perquè recordeu quines eren les cases de mestres que estaven en un cantó del camp de futbol que després es convertí en el Parc de les Palmeres.

Publicat al Facebook “Almussafes segle XX” el dia 23-02-2016.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada