dimecres, 18 de novembre del 2015

HOMENATGE A LA PAELLA (i III)

Deia el dia anterior que el fet de perdre el Parc Central part de la pineda i per tant d’ombra, feia necessari ficar “toldos” per poder dinar millor aquelles paelles que es feien als llocs prèviament determinats per les nostres autoritats.


En 1997 es va produir un canvi de govern local, passant a ser alcalde Josep Chaqués i aquell “XVIII Homenatge a  la paella” encara es va celebrar al mateix lloc i en la forma tradicional.


Però a l’any següent –1998– l’emplaçament es va traslladar al Carrer Major, pense que també s’instal·laren “toldos” i afegiren una novetat que feia canviar completament la concepció clàssica. L’esquema era el mateix de sempre, però de fer les paelles s’encarregaria “el prestigiós cuiner Galbis” –com deia al programa de festes–, aquelles paelles gegants de les que ja havien tingut una mostra en la festa de fi de curs del col·legi Almassaf en juny de 1994 i que els alumnes es menjaren asseguts en terra, cosa que es veu en una foto que s’acompanya. No era una còmoda posició però això s’arreglaria en ocasions posteriors, ja amb més pràctica organitzativa.


En la paella de 1999 va faltar menjar. Fou molt difícil d’entendre. Jo mateix em vaig quedar sense provar-la. Acompanye la foto d’una taula en que estaven mestres, don Paco Chalmés estava al meu costat i ell dinà paella però a mi no m’arribà. En la foto estem quasi tots distrets, però... i va ser l’últim homenatge a la paella que feren a les 14:30 hores, aproximadament.


Ja en l’any 2000, la festa es traslladà a la nit. El dinar s’havia convertit en sopar i aquest començaria aproximadament a les 22:30 hores. Acompanye foto del programa de festes, que correspon a una paella gegant cuinada per la nit dins el col·legi, supose que a final de curs de feia menys d’un mes.


Aquelles convocatòries –i algunes més posteriors– tingueren com a protagonista les paelles gegants de Galbis, però des fa uns quants anys n’hi ha una part mínima de paelles cuinades al mode tradicional per alguns grups de persones que s’estimen més fer-la que simplement sopar de l’altra. Aquests grups solen fer-la al carrer València.


Però, si un any va faltar paella, en l’última convocatòria fa sobrar i molt, almenys al sector en que jo estava. Després de ficar una bona quantitat de plats per que la gent repetira –com sí que vaig fer jo–, acostaren el contenidor per abocar la que quedava a “la paella” –utensili metàl·lic on es cuina– i poder netejar-la. Em va semblar un tema lleig. No entenc què va fallar, perquè em sembla que la gent va respondre i les taules estaven plenes de gent...

Malgrat això, que no deixa de ser una anècdota més, l’organització ha estat sempre molt bé, les taules numerades, els taulons de cada sector amb la distribució de les taules, el repartiment de les caixes en els diferents sectors,...

Acompanye també fotos de com es veu des de dalt la distribució de les taules al carrer Major. Correspon a l’any 2014. És una forma distinta de veure les taules i un privilegi per a les persones que viuen en un pis alt del carrer Major.

Publicat al Facebook el dia 16-08-2015 i compartit a la pàgina de RIBERA PARLA, tens molt a contar!.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada