La carretera era la comarcal 3.320 –C-3320– que recorria el terme municipal
al llarg d’uns sis quilòmetres i creuava tot el poble: carrer València, carrer
Major, plaça Major, carrer Metge Bosch i avinguda d’Algemesí. Supose que sabeu
que el punt més estret era en el carrer de Metge Bosch.
La wikipedia diu en castellà que “la
carretera C-3320 fue una carretera española perteneciente a la Red comarcal de
carreteras del Ministerio de Fomento. Su recorrido comenzaba en la localidad de
Almussafes, en el enlace con la autopista A-7 (hoy AP-7), y finalizaba en la
localidad de Játiva junto al enlace con la carretera N-340. Unía las
comarcas de la Ribera Baja, Ribera Alta y La Costera. Tenía una longitud de 43
kilómetros. Al ser transferida a la Generalidad Valenciana, se ha cambiado la
nomenclatura y dividido en 2 carreteras diferentes, el tramo entre Almussafes y
Alcira como CV-42, que incluye las variantes de Almussafes y Algemesí así como
el nuevo acceso desde la Autovía A-7 a la factoría Ford. Y el tramo de Alcira a
Játiva se ha renombrado como CV-41”.
Molló front el número 70 del carrer Major |
El que jo vaig ficar ahir era un molló hectomètric, que encara que no es veia
molt, en el seu moment d’esplendor ficava l’hectòmetre –en les fotos, 9, 8 i
tocaria el 5, però està esborrat completament– i baix el quilòmetre –37, pràcticament
esborrat en les tres– separats per una ratlla horitzontal. Encara que hem
passat i passem pel seu costat centenars de vegades ni s’adonem de la seua
presència i es conserven tres al llarg del recorregut d’aquella travessia, que
quan s’han fet les voreres no han segut retirats. Corresponen als números 100 i
70 del carrer Major i el tercer estaria en la plaça Major en la part esquerra
de la façana del temple parroquial, junt la porta del despatx.
Molló front al nº 100 del carrer Major |
Encara que la carretera anava des d’Almussafes a Xàtiva, els quilòmetres es
comptaven des d’allà fins ací i el nostre poble es trobava entre els
quilòmetres 37 i el 38 venint de Xàtiva, el primer es situaria aproximadament
prop d’on es trobava la granja de Perera i el segon abans d’arribar al carrer
de Santa Creu. Al plànol que acompanye de l’any 1972 no està marcat el
quilòmetre 38.
Molló en la façana de l'església quasi esborrat |
En castellà la paraula molló és diu “mojón” i a més del tràfec s’usa també
pels límits territorials del terme municipal, per exemple. Es tracta d’una
pedra, normalment de granit, que indica la via per on es circula i la distància
al seu inici quan parlem de carreteres. Acompanye també un dibuix de com és
veuria una d’eixes pedres des dels costat, del front i des de dalt, la qualitat
original és tan escassa que no es poden apreciar les mesures.
Al mig exemple del que seria el molló del punt primer entrant |
En maig de 1988 es va inaugurar la Ronda Est que tragué el tràfec de tota
la travessia, però no va ser fins vint anys després, en desembre de 2008, quan
va arribar el moment de firmar els traspàs de les competències de conservació i
explotació del tram de carretera que passava pel carrer Major i de la Ronda
Est, canviant les titularitats d’ambdues vies, al municipi tornava la del
carrer Major mentre que la Ronda passava a l’administració autonòmica.
Acompanye algunes fotos on es mostren els tres mollons hectomètrics, que
com el prefix “hecto” del nom indica, assenyalaven la distància de les deu
parts de cent metres en que es dividia un quilòmetre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada