dijous, 8 de març del 2018

MOLLÓ HECTOMÈTRIC DEL CARRER MAJOR

Quan jo vaig vindre a Almussafes en l’any 1980 em vaig trobar que la carretera per la qual venien travessava tot el poble i per ella passaven tot tipus de vehicles en direcció nord/sud o al revés, ja què no n’hi havia cap alternativa dins el terme municipal si no era l’autopista per l’est.

  

La carretera era la comarcal 3.320 –C-3320– que recorria el terme municipal al llarg d’uns sis quilòmetres i creuava tot el poble: carrer València, carrer Major, plaça Major, carrer Metge Bosch i avinguda d’Algemesí. Supose que sabeu que el punt més estret era en el carrer de Metge Bosch.

La wikipedia diu en castellà que “la carretera C-3320 fue una carretera española perteneciente a la Red comarcal de carreteras del Ministerio de Fomento. Su recorrido comenzaba en la localidad de Almussafes, en el enlace con la autopista A-7 (hoy AP-7), y finalizaba en la localidad de Játiva junto al enlace con la carretera N-340. Unía las comarcas de la Ribera Baja, Ribera Alta y La Costera. Tenía una longitud de 43 kilómetros. Al ser transferida a la Generalidad Valenciana, se ha cambiado la nomenclatura y dividido en 2 carreteras diferentes, el tramo entre Almussafes y Alcira como CV-42, que incluye las variantes de Almussafes y Algemesí así como el nuevo acceso desde la Autovía A-7 a la factoría Ford. Y el tramo de Alcira a Játiva se ha renombrado como CV-41”.

  


Molló front el número 70 del carrer Major

El que jo vaig ficar ahir era un molló hectomètric, que encara que no es veia molt, en el seu moment d’esplendor ficava l’hectòmetre –en les fotos, 9, 8 i tocaria el 5, però està esborrat completament– i baix el quilòmetre –37, pràcticament esborrat en les tres– separats per una ratlla horitzontal. Encara que hem passat i passem pel seu costat centenars de vegades ni s’adonem de la seua presència i es conserven tres al llarg del recorregut d’aquella travessia, que quan s’han fet les voreres no han segut retirats. Corresponen als números 100 i 70 del carrer Major i el tercer estaria en la plaça Major en la part esquerra de la façana del temple parroquial, junt la porta del despatx.

Molló front al nº 100 del carrer Major

 

Encara que la carretera anava des d’Almussafes a Xàtiva, els quilòmetres es comptaven des d’allà fins ací i el nostre poble es trobava entre els quilòmetres 37 i el 38 venint de Xàtiva, el primer es situaria aproximadament prop d’on es trobava la granja de Perera i el segon abans d’arribar al carrer de Santa Creu. Al plànol que acompanye de l’any 1972 no està marcat el quilòmetre 38.

Molló en la façana de l'església quasi esborrat

En castellà la paraula molló és diu “mojón” i a més del tràfec s’usa també pels límits territorials del terme municipal, per exemple. Es tracta d’una pedra, normalment de granit, que indica la via per on es circula i la distància al seu inici quan parlem de carreteres. Acompanye també un dibuix de com és veuria una d’eixes pedres des dels costat, del front i des de dalt, la qualitat original és tan escassa que no es poden apreciar les mesures.

Al mig exemple del que seria el molló del punt primer entrant

En maig de 1988 es va inaugurar la Ronda Est que tragué el tràfec de tota la travessia, però no va ser fins vint anys després, en desembre de 2008, quan va arribar el moment de firmar els traspàs de les competències de conservació i explotació del tram de carretera que passava pel carrer Major i de la Ronda Est, canviant les titularitats d’ambdues vies, al municipi tornava la del carrer Major mentre que la Ronda passava a l’administració autonòmica.

Acompanye algunes fotos on es mostren els tres mollons hectomètrics, que com el prefix “hecto” del nom indica, assenyalaven la distància de les deu parts de cent metres en que es dividia un quilòmetre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada