dimarts, 31 de juliol del 2018

MEMORIA HISTÒRICA LOCAL – 1964 – El año que Franco pudo ser “Premio Nobel de la Paz”

Per al títol he agarrat un del diari digital Público.es. Quan comence un tema tinc per costum buscar informació de la xarxa i m’ha agradat aquest.

Prompte farà onze anys que vaig començar a estudiar seriosament la correspondència local –ja amb el canvi de segle havia consultat algunes informacions referides als moments de la construcció de Ford–. Li  vaig dedicar onze dies del mes d’agost de 2007, compresos entre el 6 i el 28. Dalt l’Ajuntament a la part d’enfront de la Sala de Plens em deixarem instal·lar-me i hi vaig estar moltes hores pel matí, repassant aquelles històries arxivades i enquadernades en llibres de grandària de “quartilla”, normalment en dos volums per any. Prenia nota de tot el que m’interessava i també feia algunes fotos que són les que ara em permeten documentar els textos. Es tractava de materials que, alguns dels quals, tenien més de 50 anys. L’Arxiu –com altres dependències municipals– es tanca normalment en agost i allí podia consultar el material aprofitant-ne vacances.

I el dia 28, l’últim d’aquells dies em vaig trobar amb el tema del que hui us parle, el dia anterior havia començat el del primer semestre de l’any 1964, que portava el número 55 al llom –ara tenen una nova catalogació– i  ja arribava al mes de  maig.

Pot ser la presa de possessió del Governador Civil
 (a la dreta) el dia 20-10-1962

La primera cosa que em vaig trobar fou una circular del Governador Civil Antonio Rueda Sánchez–Malo que deia: “Tiene conocimiento este Gobierno Civil de que, el Colegio Oficial de Gestores Administrativos, por medio de su Organización Provincial, va a proceder a la recogida de firmas entre los vecindarios de todos los pueblos de la provincia, para solicitar la concesión del PREMIO NOBEL DE LA PAZ a S.E. el Jefe del Estado. // De orden de la Superioridad y por considerar inoportuna esta gestión, se servirá V.S. adoptar las oportunas medidas, por sí o por medio de los agentes dependientes de su Autoridad, para que tal hecho no se produzca, prohibiendo se realice la gestión que tienen proyecto de realizar los Gestores Administrativos, dando cuenta a este Gobierno Civil si esto se produjese. // Dios guarde a V.S. muchos años. // Valencia, 16 de Mayo de 1964. EL GOBERNADOR CIVIL. Rueda (en la rúbrica).”

El document té registre d’entrada del dia 20 de maig. L’he copiat tot perquè no era llarg i la foto que vaig fer està borrosa. Sí, que afegeix la dels “Gestors Administratius” que té qualitat, amb una anotació en color roig al costat esquerra que l’anul·lava.

Document signat pel president del "Colegio
Oficial de Gestores Administrativos de Madrid"

Segurament, abans de que vinguera esta circular del Governador Civil, el senyor alcalde ja havia repartit entre diferents entitats l’escrit remés pel “Colegio Oficial de Gestores Administrativos de Madrid”. Eixos escrits portaven la data del dia 18 i havien estat enviats al: “Jefe de la Hermandad Sindical de Labradores y Ganaderos”, Presidente de la Junta de Riegos”, “Presidente del Sindicato Arrocero”, “Presidente de la Sociedad Musical”, “Presidente de la Cooperativa”, “Sr. Delegado Sindical Local”, etc. També vaig fer una foto de poca qualitat que no serveix per incloure-la junt el text, que anava dirigit a la primera entitat nomenada abans.

Fermín Cabal Menéndez en la galeria de
President de l'Organisme a nivel d'Espanya

Fermín Cabal Menéndez, president del “Colegio Oficial de Gestores Administrativos de Madrid” que firma l’escrit en aquell moment, amb aquella “brillant idea” que li pararen les Autoritats, encara arribaria a President del Colegio Oficial de Gestores Administrativos de España” entre els anys 1970-1972. Acompanye foto seua procedent de la galeria de presidents de l’entitat.

Us aconselle la lectura íntegra del document dels “Gestors” pel seu contingut on s’explica la filosofia del que es pretenia i com portar-ho a terme. Havia entrat a l’Ajuntament amb data del 2 de maig i com a resultat de la circular del Governador Civil hagueren de “recular” en els moviments encetats davant les associacions locals. No puc imaginar la que s’haguera muntat si això es feia com preveien i anava a Suècia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada