dilluns, 3 de juliol del 2017

LA DESTIL•LERIA DE DON FULGENCIO ALÓS - 1ª part (I)

Aquest és el títol del meu article del llibre de festes de l’any 2017. Des que l’any 2009 vaig ser nomenat com a cronista oficial tots els anys llevat del 2011 heu pogut gaudir d’un article meu, huit fins ara. Ja fa uns dies que s’està repartint el llibre i des del dia 21 de juny es podia descarregar per Internet. Com sol passar-me, queda un article llarg, enguany tant llarg que s’ha dividit en dues parts i la presentada és sols la primera, encara que això no apareix en cap lloc. És el fruit de moltes hores de treball i investigació. I seguint l’esquema de l’any passat, he pensat presentar-ho per ací en parts, per facilitar d’alguna manera la possibilitat de que així algunes persones de les que em segueixen s’animen un poc més a llegir-ho. Sols falten les notes a peu de pàgina, perquè l’any passat vaig comprovar que no aconseguia traure-les. I el mateix, comença amb la següent introducció que explica algunes coses sobre l’elecció del tema...

Al començar el treball d’investigació sobre esta indústria i els seus protagonistes em vaig trobar amb una gran falta de documentació, perquè el material després de guardar-ho durant un llarg temps va ser destruït fa uns anys.


Així que vaig a parlar del tema i de la història unint un conjunt de pinzellades sobre l’empresa, l’empresari protagonista, els treballadors, la família i els seus sentiments, algunes fotos, informacions compilades a arxius, etc., i espere que el resultat haja pagat la pena.

No era una tasca fàcil, ja què sabia que el material necessari per composar el puzle s’havia perdut, però això no em desanimà a l’hora d’intentar-ho. Era un tema que ja m’havia plantejat fa uns anys però que de carambola m’he ficat a treballar-ne. No estava previst en un principi, però les circumstàncies han fet que arribara el moment oportú. I el principal protagonista era don Fulgencio Alós Asins i la seua destil·leria.

La primera cosa que vaig fer va ser parlar amb una de les filles del propietari –Rafaela Alós Torregrosa– i li va semblar bé que tractara el tema. A continuació s’havia de buscar el material que permetera donar-li forma, fotografies, objectes,... perquè no era possible fer un treball així sols a partir d’anècdotes, però estes integrades en una història que fora complementada amb alguna documentació i unes quantes fotos, sí podia convertir-se en un projecte interessant. I ací va!...

Per començar, copie el breu text que el metge Bosch va escriure sobre el tema al seu llibre “Almussafes Noticiario Histórico Costumbrista” entre les pàgines 216-217. Diu això, després del títol «La “Destilería de Levante”. Fue aunque humilde, una famosa y acreditada industria, dedicada a la fabricación de anisados, jarabes, escarchados y licores en general, de los que fueron famosos el «Anís y Cola Levante». Se fundó en 1923 por don Veremundo Herrandis, pasando después a ser propiedad de su socio don Fulgencio Alós, quien la dirigió aumentando su prestigio y clientela, hasta su jubilación en el año 1978, en que se cerró la destilería. Fulgencio Alós Asins falleció el 23 de enero de 1981». I encara que és poc el que està escrit, com a gendre de don Fulgencio que era, coneixia la història perfectament i crec que si no s’estengué més va ser precisament pels seus vincles familiars. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada