dilluns, 8 de maig del 2017

FALLA “LA TORRE”

Enguany s’han complit 19 anys des que es plantà la primera falla de la Torre, però el monument actual –que ja està plantat– és el que fa vint. Fou en l’any 1997.

Fins aquell moment a Almussafes sols n’hi havia una falla, la falla “Primitiva”, ja amb 23/24 anys de recorregut, la de sempre, que oficialment començà a nomenar-se així en 1978, després de portar els noms de “Comisión fallera Almusafes” entre 1974 i 1976 i “Falla Almussafes” en 1977. En l’any 1973 no tenia ni nom, però ja va haver-ne una.

Arribà a funcionar també una altra que durà uns tres anys –que calcule fou entre 1978 i 1980– que portà per nom “El Retall” i que estigué fundada per Julio Escrivà Bonifaió a partir d’una escissió temporal de la Primitiva. Julio havia segut el president de la primera oficial, la de l’any 1974 i responsable també de la falla plantada en 1973.

Abans d’això, coneguem un únic intent de fer falla en l’any 1964, que es va arribar a plantar i en els que apareixien –entre altres– els pares de Salvador Esquer pare, conegut com el “tio Peix” –a mi em costa molt dir els malnoms i em causen molt de respecte– i també ell mateix, de ben jove. N’hi ha una foto en blanc i negre d’aquella falla que emulava les que es feien des de principi del segle XX, vestides amb tela i/o roba i que –com hui mateix m’ha dit un artista faller de Benifaió–, imitaven el treballa innovador d’un dels artistes fallers més importants, como fou Regino Mas.


Però torne ja a l’any 1997. Un grup de veïns amb inquietuds falleres volgueren fer alguna cosa “diferent” a la costum que imperava ací –i que per suposat no critique!–, com també als pobles que ens envoltaven i així va nàixer la falla de la Torre. I feren una falla “distinta”, “innovadora”, respecte dels monuments que estaven acostumats a visitar i això gràcies a l’entusiasme d’alguns dels seus components que li tiraren moltes hores a la tasca de construir la seua pròpia falla, elaboraren un llibre de la falla també diferent del que coneixíem fins aquell moment. Incorporaren aspectes de la història local i/o de la Comunitat al seus llibres, etc. Segurament Federico, Carlos i altres –que jo desconec– feren una gran tasca en aquell temps.


Com podeu observar en les fotos que acompanye d’aquella primera falla –l’adulta i encara més en la infantil– l’estil era novedós, els ninots fets artesanalment i vestits amb roba i els materials “prou de casa” –com els mobles mateix– que al final es cremaven com segurament foren un poc els orígens de les falles.


Sols una persona sabia fins ara –i ja ni se’n recordarà– que dins el meu arxiu informàtic conserve diversos documents de la falla datats entre el 8 de gener i el 14 d’abril d’aquell any 1997. Fan un total de 13, que sempre he conservat dins la carpeta titulada “Falla la Torre”, com no podia ser menys. Són documents que es redactaren i els vaig escriure jo al meu ordinador, tant en castellà com en valencià, gràcies a la col·laboració que li vaig oferir en aquell temps al meu amic Matías Salesa Millán que era el secretari d’aquella primera comissió. Acompanye una mostra dels dos primers.


Adjunte també, el primer document històric publicat al llibret d’aquella primera falla, dedicat al metge D. José Bosch, que havia faltat feia el mes de novembre anterior i al qual rendien homenatge col·locant-ho en les dues primeres pàgines de text del llibre.


Encara que jo no vaig nàixer al nostre estimat poble i com a cronista porte quasi sis anys, sempre m’ha interessat reunir i conservar tot el que ha anat fent-se des de sempre ací –i això des que vaig vindre ací en 1980– i fa poc he pogut aconseguir un dels llibres d’esta falla que em faltava, així és que en l’actualitat crec que els tinc tots. Bé! encara em falta l’actual, però és qüestió d’hores!


Però per escriure història, primerament he de conèixer-la de la ma dels protagonistes i sobre esta falla em falta encara reunir molta informació, que supose serà qüestió de temps.

Per a tots els fallers i falleres del poble bones festes!!!. Si l’any passat vaig escriure sobre la falla “Primitiva”, ara li ha tocat –més modestament– a la de “la Torre”, tinc pendent acabar alguna cosa sobre la del “Retall” i ja em dedicaré a la de “Mig Camí”... Una cosa darrere l’altra!

Publicat al Facebook “Almussafes segle XX” el dia 14-03-2016.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada