diumenge, 12 de setembre del 2021

“MARATHON” SOBRE PUBLICACIONS FESTIVES PRESENTADES EN 2021

Per tercer any consecutiu he  dedicat una bona quantitat de publicacions –23–  a les festes de fa 50 anys i a les de fa 25. Anaven acompanyades de 98 fotografies.

Sempre comence prompte a preparar material. De fet el 29 de maig ja tenia transcrit tot el programa de festes de 1971 i el dia 4 de juny ja em vaig dirigir a través de la seua electrònica de l’Ajuntament per demanar la consulta del material de l’Arxiu de Maiques, però que entre unes coses i altres de poc em va servir, doncs fins el dia 2 de juliol no em donaren accés. Després sols els cinc carrets de 1971 eren compatibles amb el meu escàner de negatius. Per tant dels quasi cent carrets de 1996 no vaig desplegar cap. També el mateix dia 4 de juny una dama i clavariessa de 1971 em proporcionà ja un parell de fotos d’aquell any.

Sempre comence per la part més fàcil per a mi què és casualment la més antiga, amb fotos en blanc i negre i a color. Em resulta més agraït treballar els temes antics que els moderns per això el grup d’Almussafes Història recent va actualment per la publicació número 296 quan el d’Almussafes Segle XX va per la que fa el número 732, porte per tant i sols d’història local ja 1.028 publicacions fetes.

Com faig de normal vaig intentar contactar amb les persones que protagonitzaren directament aquelles festes. I el resultat és el que heu pogut observar i gaudir.

He d’agrair la col·laboració de diferents formes: em prestaren l’àlbum d’una dama de les festes de 1971 –Marisa Girona–, fotos soltes d’altra dama i al mateix temps clavariessa –Adela Rita Pales–, un parell d’imatges d’una dama i també clavariessa –María Julia Arbona– i l’àlbum complet d’una clavariessa –Carmen Grau–, també alguns materials solts d’un clavari –Francisco Girona–. Tot això entre els dies 4 i 22 de juny totes les dones i el 30 de juny el clavari.

El dia 24 de juny vaig redactar i enviar uns “messengers” a persones protagonistes de les festes de 1996: a Sonia AV (clavariessa), a Ángeles Garcia (dama), a Manoli Selma Girona (mare de dama), a Gloria Bay Esteve (dama) i a Rafael Raga Santacruz (clavari).  De totes vaig tenir respostes positives però al final em vaig quedar amb l’àlbum d’Ángeles Garcia, de Sonia AV –però ací sols vaig fer foto de fotos i al final vaig buscar per digitalitzar el de Mari Carmen Colomer Carbonell, que al no trobar-se el seu al poble em passà l’àlbum de la seua amiga Carmen Navas– i de clavaris el de Rafael Raga. A les altres persones el vaig agrair la seua disponibilitat a l’hora de prestar-me el material, que sols ser prou personal, ja que llevat de les fotos de grup –que eren les que més m’interessaven– la resta eren exclusives de cadascun/a d’ells/elles.

A estes persones que he nomenat –crec que deuen estar totes– el meu agraïment més sincer. El Cronista necessita material per a fer coses i sinó fora pe estes col·laboracions poc podria fer. De l’únic que tinc un poc de queixa és de les fonts oficials que tarden molt en aportar-me solucions quan me les donen, perquè l’any passat fou “col·laboració zero”.


Usant àlbums personals per il·lustrar els diferents actes festius és difícil no repetir persones ja que les fotos de que disposes són en una majoria seues.

Han segut diverses reunions amb estes persones per separat, primer per replegar el material, després per tornar-ho i prendre nota de cada imatge, converses per whatsapp i per telèfon, etc. També hores de digitalització, la major part les he fetes a casa o a l’Arxiu Municipal quan es tracta d’àlbums grans o també els negatius de Maiques. Hores de recerca de la informació, hores de redacció dels textos, etc... en resum, molt de temps emprat, però no em queixe! La satisfacció d’ajudar a entretenir-vos i a gaudir de “les meues peces” sobre la història local és superior a les xicotetes frustracions que em toca lidiar sovint.

I les imatges que presente ara són composicions d’elaboració pròpia.

Publicat al grup de Facebook “Almussafes segle XX” el dia 25-07-2021.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada