diumenge, 12 de setembre del 2021

FESTES DE FA CINQUANTA ANYS (1971)

L’any 2019 vaig dedicar 20 publicacions a parlar de festes anteriors i el passat 2020 –sense festes per la pandèmia– 25, volia omplir el buit que ens quedava en unes dates tant atípiques. M’ho vaig agarrar amb molta serietat i això que no vaig poder accedir a l’Arxiu de negatius de Maiques com a conseqüència del tancament per obres del Centre Cultural on encara, inexplicablement per a mi, continua el material. Em tocà buscar-me la vida localitzant a persones que les havien protagonitzat: reina i dames, clavariesses i clavaris de feia 50 i 25 anys, i després intentant que em deixaren material fotogràfic per a digitalitzar-ho.

Enguany la cosa es presenta per a mi quasi igual, el poble torna a tenir les nostres tradicionals festes, n’hi haurà un llibre de festes, encara que no porte res meu, no he tingut massa opcions si no porta “Costumari”, que és l’apartat on apareixen de normals els meus articles, doncs bé, no passa res, jo ja em buscaré la vida per ací... com faig de normal.

Malgrat haver demanat per registre d’entrada el dia 4 de juny accedir als cinc carrets que n’hi ha de l’Arxiu de Maiques corresponents a les festes de 1971 i als quasi cent que n’hi ha de les de 1996, no serà fins el dilluns que ve que igual tinc sort i van a buscar-los per ficar-los al meu abast. I el que jo m’havia previst per tal de fer amb temps suficient, em provoca que no haja pogut preparar material partint dels llocs oficials i això que sóc jo qui ha digitalitzat fins ara tot el material existent a partir dels negatius de l’Arxiu de Maiques.

Lamentablement ara ja no tindré el temps que s’ha perdut en estes tres setmanes i em dedicaré principalment a recordar les de fa cinquanta anys que em resultaran més accessibles –per la diferència de quantitat de material– si és que m’arriben els negatius sol·licitats amb temps per poder fer alguna cosa amb les degudes condicions de qualitat que jo mateix m’autoexigisc.

Fins ara porte unes dos setmanes parlant-en amb persones protagonistes d’aquelles festes que passaren fa cinquanta anys, amb representants dels tres grups que les protagonitzaren, però no ho he fet encara amb els de fa vint-i-cinc anys. Com aquest any sí n’hi ha festes i llibre, de les de 1996 trauré menys informació i em centraré –principalment– com ja he comentat al principi en les des 1971. Amb el material replegat d’algunes persones i el de l’Arxiu Municipal podré preparar coses. Ara tampoc em sobra temps per dirigir-me a persones que foren protagonistes en 1996.

El programa de festes de l’any 1971 és molt modest –amb una grandària de 17,1x24,2 cm– comparat amb els d’ara, està format per vint pàgines contant tot el conjunt, totes en blanc i negre llevat de la portada –que acompanye– i que es repetiria durant alguns anys canviant sols la xifra, us recordaré qüestions de la programació d’aquelles festes que acompanyaré amb fotografies, algunes digitalitzades d’originals en paper i altres procedents de negatius de l’Arxiu de Maiques digitalitzats per mi.

Aquelles festes duraren una setmana, entre el dilluns 12 i el diumenge 18 de juliol. I es donà la casualitat de què un total de quatre dames –d’entre les set, comptant a la reina– compartiren també el fet de ser clavariesses –entre nou que ho foren–.

Aprofite des d’ací i des d’ara per felicitar-vos les festes, recordeu que la pandèmia encara no està superada, però –així i tot– espere que s’ho passeu molt bé. I què per a la reina, les dames, les clavariesses i els clavaris seguesquen unes festes inoblidables!

Publicat al grup de Facebook “Almussafes segle XX” el dia 24-06-2021.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada